Del 9: Redo att lämna Sverige (på egen köl)
Kanske är det som en del säger, att det finns seglare som fixar båten ordentligt innan avfärden och de som i stället får ägna långseglingen åt att jobba med båten. Det kan säkert stämma, men jag tror att saker att fixa blir det oavsett och att det är vanligare att projektet och tankarna på förberedelserna blir så omfattande att man aldrig kommer i väg.Visst är det mycket att fixa för att ge sig av. Båten ska både vara ett bra hem och säker för segling offshore, men det går också fixa i etapper. Det finns faktiskt fler platser än den egna båtklubben där man kan ordna saker. Allt måste inte göras nu, men en sista sak till behövde vi fixa innan vi lämnade Sverige och nu samarbetade vädret äntligen.
”När alla andra sjösatte fick vi ta upp.”
Det var inte många andra båtar ute på vattnet när vi seglade söderut längs Bohusläns kust i april. Vi hade ett inplanerat stopp kvar att göra. Lagom till vårvärmens ankomst la vi till på Öckerö för två intensiva veckor. När alla andra förberedde för sjösättning och båt efter båt fyllde på bryggorna var det dags för mig att göra det motsatta och i stället låta travel liften plocka upp Tilda ur vattnet. Med de Europeiska kanalerna i planen skulle det blir mycket motortid och jag ville helt klart både ha service gjord och ha en ren botten, efter den stillaliggande vintern.
”När alla andra sjösatte fick vi ta upp.”
En vecka på hamnplanen var vi bokade för och det var intensiva dagar av att skrapa färg, måla, polera, vaxa, byta anoder och drevoljan, som glädjande nog nu såg fin ut efter att drevets reparerats. Det blev sena kvällar och mycket slit, men vädret höll sig fint och jag är så genuint tacksam över alla snälla människor. Inte har man ju allt med sig på en båt när man är på väg, men jag fick låna både stege och grovdammsugare så jag kunde jobba på effektivt.
”Utmanande att bo på land”
Att bo på båten på land är helt klart mer utmanande än att bo på båten i vattnet. Inte minst för att man behöver klättra upp varje gång man behöver något. Om man dessutom flyttar stegen runt båten för att polera så gäller det att man inte glömt något där uppe. Lättare sagt än gjort och det blir mycket bärande fram och tillbaka. Att använda vatten blir också väldigt begränsat och när sjösättningsdagen kom var det alltså väldigt välkommet.
”Sällan har det känts så fint att segla i tre knop”
Så var vi äntligen redo att lämna Sverige, jag och Tilda. Vi skulle få sällskap till Danmark och första maj styrde vi ut från Öckerö. Förväntan var hög. Vi var på väg på riktigt med Läsö som första mål. Vi gav oss av tidigt. Vårsolen värmde snart och vattnet var nästan helt platt. Sällan har det känts så fint att segla i tre knop. Dagen gick och vinden försvann. Men vad gör det att köra motor lite när man samtidigt får hissa den rödvita gästflaggan? Framåt seneftermiddagen la vi till i Østerby hamn, nästan ensamma på denna pärla i Kattegatt. Bara några timmar bort, men så olikt Bohusläns kala klippor och det första av fler hundra stopp i tio länder de kommande åren.
Båtlivsdrömmar med långseglaren Jeanette Köster