Frakt och leverans
Leveransvillkor
Under Black Week 22 november till 1 december 2024 lämnar vi fri frakt*
*Fri frakt gäller:
ej företagspaket
ej skrymmande/avvikande mått
ej paket till utlandet
ej pallfrakt
******************************************
Leveranstider
Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-4 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 4-10 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån och att de har den i lager.
Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.
Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.
Under vinterns kalla månader så skickar vi artiklar som har risk att frysa måndagar, tisdagar och onsdagar.
Leveranssätt
Hjertmans samarbetar med Postnord.
Här kan du spåra ditt paket: Postnord.
Postnord MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg.
Paketet volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet egentligen väger. Leveranstid 2-3 dagar inom Sverige. Till Finland och Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU.
Postnord Varubrev
Mindre försändelser kan skickas med Varubrev och levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda får du hämta det hos ditt närmaste Postombud (serviceställe), exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. SMS-avisering är kostnadsfri. Avgift tillkommer vid brevavisering. Gäller försändelser upp till 2 kg som inte överskrider måtten 33x23x7cm.
OBS - brev är inte försäkrade, välj Postnord Mypack om du vill ha en säkrare leverans.
Postnord Parcel (tidigare Företagspaket 16.00)
Parcel är paket som skickas till företag (företagsadress) inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid, 2 dagar).
Företagspaket kan skickas till privatperson men företagsadress är att rekommendera. Är kunden en privatperson levereras paketet till Postnord företagscenter, avgift á 100kr/paket kan debiteras i efterhand. Privatpersoner rekommenderar vi att välja MyPack.
PALL.ETT – Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med Postnords palltjänst PALL.ETT skickas gods upp till 1000 kg inom Sverige. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen.
Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa
Postnord Brev Utrikes
Postnord brev utrikes levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj något av de andra fraktsätten om du vill ha en säkrare leverans. Välj något av de andra fraktsätten om du är ett företag.
Mypack utrikes
Mypack utrikes skickas till privatpersoner i hela världen. Du hämtar ut paketet på ett utlämningsställe efter att du blivit aviserad via SMS eller Brev. Id-handling krävs för att kunna hämta paketet. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.
Parcel Utrikes
Med Parcel utrikes skickas paket till hela världen. Du kan vara säker på att din leverans kommer fram, då vi får tillgång till paketnätverket DPD. Gäller både företag och privatpersoner. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.
Hämta i butik
Du kan välja att hämta din order i någon av våra 10 butiker. Du kommer bli meddelad via e-post/SMS eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller Swish i butiken. Du betalar med samma betalsätt i butik som online med Svea In Store.
Vill du att vi kommer ut med varorna så ringer du bara när du är på plats utanför. Vi kommer då ut med varorna så fort vi kan och betalning sker med Swish.
Övriga fraktsätt
Önskas övrigt fraktsätt (såsom Bussgods, UPS etc) ber vi dig kontakta Hjertmans på 060-641700 eller order@hjertmans.se.
Leveranstider
Du kan enkelt söka leveranstider för olika transportsätt på Postnords hemsida www.postnord.se
Transporttider för långa paket kan ta en dag extra.
Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall.
Kostnader för ändring av redan skickad försändelse (Ändrat förfogande, Postnord):
Ändring av mottagare - Samma adress = 250 kr.
Ändring av adress - Samma mottagare = 250 kr.
Förlängd liggtid hos ombud 14dgr (utlämningsställe) = 250 kr.
Fraktkostnad
Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Postnord volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, exempelvis båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.
Utlämning
MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt (Danmark och Finland).
Utlämningsställe
Du kan idag inte välja postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.
Avisering
Du kan välja mellan sms- eller brevavisering. Vid sms-avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på utlämningsstället. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brevavisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.
Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan spåras. Skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för att få ditt kollinummer. Titta sedan på https://tracking.postnord.com/se eller ring 020-23 22 21 för uppgift om var paketet är.
Ej utlöst paket
Observera – liggtiden på postnords utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg gäller för närvarande 195 kr.
Transportansvar
Postnord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador
Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Postnords utlämningsställe eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till Postnords eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med Postnord eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss.
Övrigt
Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.