Vinterförvaring
Olja & filter
Att byta olja och oljefilter är de absolut viktigaste uppgifterna inför vintern. Rekommendationen är att man byter olja minst en gång per säsong (eller efter ca 100h). Anledningen till detta är att när motorn är igång bildas skadliga ämnen i motoroljan och dessa kan fräta på motorn inifrån under vintern. Vanligen passar man på att byta olja i samband med upptagningen.
Inombordare (diesel) med färskvattenkylning:
Inför vintern är det viktigt att:
- Varmköra motorn och pumpa ut oljan
- Byta oljefilter och fylla på ny olja (fyll inte i för mycket)
Byt oljan. Använd en filteravdragare för enklare demontering och en oljeduk som absorberar olja under filtret för en renare motorbrunn. Smörj in det ny filtrets packning med lite olja och dra fast filtret för hand. Därefter är det dags att fylla på rätt mängd av den nya oljan.
Byt drevoljan: Drivoljan/växelhusoljan bör även den bytas innan vintern. Om det av någon anledning kommit in vatten i drevoljan och motorn förvaras utomhus kan den frysa och förstöra växelhuset genom att det frusna vattnet expanderar och trycker sönder drevet inifrån. Om vattnet i fråga är saltvatten så kan även komponenterna inne i drevet börja rosta. Vatten kan komma in i drevet genom att man gått på grund under säsongen, eller återanvänt gamla packningar till oljeskruvarna på drevet, eller att packboxarna i drevet är gamla.
Inför ett drevoljebyte behöver du:
- Rätt oljetyp och mängd
- Oljepump
- Ett dräneringskärl
- Rätt storlek på skruvmejsel
Byt växelhusoljan genom att öppna oljepluggarna (först den nedre sedan den övre) och låt oljan rinna ut i ett kärl. Kontrollera att det inte finns vatten i oljan (då är den mjölkig/cappuccinofärgad). Finns det vatten i oljan måste detta åtgärdas genast (kontakta expert). Byt även packningar på pluggarna. Fyll sedan i ny växelhusolja genom att trycka in oljan i det nedre hålet tills det kommer ut i det övre hålet.
- Om du har en fyrtaktare ska även motorolja och filter bytas.
- Töm eller byt externt och internt vattenavskiljarfilter.
- Tryck i saltvattenbeständigt marinfett i alla smörjnipplar.
- Fetta in alla rörliga delar på motorn
- Smörj in hela propelleraxeln med fett och montera åter propellern.
- Kontrollera saxsprinten så den är hel och ej rostig.
- Byt tändstift om dessa har många gångtimmar.
- Förvara gärna motorn svalt och torrt i en upprätt position.
- Bensin som har blandats med tvåtaktsolja bör kasseras eftersom den inte är användbar till nästa säsong.
Bränsletillsatser
Det är viktigt att tillsätta någon form av bränslestabilisering i bensin eller dieseltanken innan upptagning. Det skyddar mot oxidation, vattenrelaterade problem (alger mm) samt smörjer och rengör bränslesystemet. Bränsletillsatser är utformade för att bevara bränslets livslängd, vilket kan bli dåligt på så lite som 30 dagar när de inte används konstant. Dåligt eller gammalt bränsle kan resultera i korrosion och andra defekter i bränsleledningar och motorer som i sin tur orsakar onödiga och dyra motorskador. Motorn kan dessutom vara svårstartad. Experter rekommenderar att man använder sig av en bränslestabilisator vid varje tankning på motorer som används sällan.