Förtöjning
Ankare
Ankare är ett måste för förtöjning i naturhamn och i många gästhamnar. Har man en stor båt kan det vara en bra idé att ha två olika ankare, blåser det upp kan man lägga ut ett extra ankare eller om ankaret inte tar tag i botten kan man prova en annan typ av ankare.
Rostfritt eller galvat?
Ett rostfritt ankare släpper oftast dyig botten lättare och är på så sätt renare när det kommer upp i ytan. Ett rostfritt ankare kan också vara ett vackert smycke på båten.
Ankarsvirvel eller ej?
Om du har ett ankarspel ombord är en svirvel ett måste. Ankaret snurrar i vattnet och tvinnar linan eller kättingen. Med en svirvel undviker du att linan eller kättingen tvinnar sig. Svirveln fästs mellan ankare och kätting eller lina.
Vilket ankare ska man välja?
Dragg |
Delta |
Bruce/Breezeankare |
Plättankare |
Vikt på ankare
Valet av ankarvikt beror på flera faktorer, hur tung båten är, vilken typ av botten det är och naturligtvis väderleksförhållandena. Denna tabell är en generell rekommendation.
Båtens vikt | Ankarets vikt |
0-500 kg | ca 6 kg |
1 ton | ca 10 kg |
2 ton | ca 12 kg |
3-4 ton | ca 15 kg |
6 ton | ca 25 kg |
8 ton | ca 35 kg |
Ankring
Vid all användning av ankare måste du förvissa dig om att sjöbotten ger gott ankarfäste. Närmast ankaret bör man ha 5–6 meter kätting och ankarlinan bör helst vara fem gånger djupet. Använd aldrig flytlina vid ankring eftersom den kan fastna i roder eller propellrar. Vid ankring bör båten inte lämnas utan tillsyn.
Hur lång ankarlina ska man ha? En huvudregel är att har man bara lina bör man ha fem gånger djupet, har man även kätting mellan ankaret och linan kan det räcka med 3 gånger djupet. Det är viktigt att man tar hänsyn till vad det är för botten och hur lätt ankaret fäster. Ett ankare fäster enklast om det får släpa längs botten. Ju mer lina och kätting man har så själva vinkeln blir spetsigare ju bättre fäster ankaret. Är man osäker om man till exempel ska ligga i naturhamn över natten är det smart att ha två ankare. Vinden kan ändra riktning och ankaret kan då lossna.