Propeller & motor
Anoder
Anod (offeranod)
En anod som även kallas offeranod eller skyddsanod används för att skydda metalliska komponenter på båten som t.ex propellrar, axlar och skrov från korrosion. Anoden är tillverkad av en mer "aktiv" metall än de komponenter den är avsedd att skydda, såsom zink, aluminium eller magnesium. Principen bakom en anod är att den korroderar i stället för de viktigare metallerna på båten. När båten är i vatten bildar det en elektrokemisk cell där den mer aktiva anoden korroderar i stället för de viktigare metallerna, vilket skyddar dem från att korrodera.
Anoder är vanligtvis fästade på platser där korrosion är särskilt vanligt förekommande, såsom propellrar, axlar, roder och andra metalliska delar under vattenlinjen. Det är viktigt att regelbundet inspektera och byta ut anoder när de börjar korrodera eller när deras skyddseffektivitet minskar. Detta säkerställer att det fortsatta skyddet mot korrosion för de viktiga metalliska komponenterna på båten.
Korrosionsskydd: Anoder är oftast tillverkade av zink, aluminium eller magnesium, material som är mer "aktivt" än de metallerna som används i båten. Det innebär att anoderna korroderar istället för de viktigare delarna av båten, som propellrar, axlar och skrov. Detta skyddar de kritiska delarna från att oxidera och förlänga livslängden för båten.
Förlängd livslängd för båten: Genom att använda anoder kan båtens livslängd förlängas betydligt eftersom den utsatta metallen skyddas mot korrosion.
Minskad underhållskostnad: Att ersätta anoder är en relativt enkel och billig åtgärd jämfört med att reparera eller ersätta korroderade delar av båten. Det kan minska de långsiktiga underhållskostnaderna för båten.
Förbättrad prestanda: Genom att skydda propellrar och andra roterande delar från korrosion kan anoder bidra till att bibehålla båtens effektivitet och prestanda över tiden.
Miljömässiga fördelar: Genom att använda anoder och därigenom förlänga livslängden på båtar minskar behovet av att tillverka nya båtar, vilket i sin tur minskar den totala miljöpåverkan från båtindustrin.
Här brukar anoder sitta:
Propellrar
Drev
Utombordare
Trimplan
Sköldar
Roder
Kylvattensystem
Dessa anoder lämpar sig bäst i olika vatten med olika salthalter:
Zink - främst på västkust men även på ostkusten
Aluminium - på ostkusten
Magnesium - Mälaren och insjöar (sötvatten)
När ska anoden bytas?
När anoden har fått en vit beläggning på sig är det ett tecken på att den bör bytas ut eller rengöras med en rostfri stålborste eller sandpapper. Man brukar säga att när 50% av anoden offrats bör den bytas ut.