Propeller & motor

Diesel/bensinmotor

Vanliga problem med båtmotorer
Båtmotorn har en förmåga att haverera oftare än bilmotorer. De vanligaste orsakerna till driftstörningar är: vatten och andra föroreningar i bränslet, kylvattenproblem och problem med elektriska kontakter eller säkringar. Tyvärr är det dessutom så att en båtmotor är mer benägen att stanna då det är blåsigt och mycket sjögång. Förklaringen är att när båten rullar i sjögång virvlas vatten och föroreningar upp i bränsletanken, sätter igen filtren och det kan resultera i tvärstopp - just då man som minst vill ha det. Ett motorstopp i lovart om en klippstrand kan vara ödestigert. Stoppet kan bero på att föroreningar samlats under lång tid, men även på att diesel nuförtiden, av miljöskäl, blandas med s.k FAME (fettsyrametylester), som innebär en ökad risk för klumpbildning. Klumparna består av mikrober som blandas i gränsskiktet mellan diesel och vatten. Så länge det inte finns vatten i tanken uppstår inget problem - men i en båttank finns nästan alltid vatten. Och det är i gränsskiktet mellan vatten och diesel som bakterierna frodas. Åtgärder för att minska problemet är att suga ur eller tappa av vattnet, minst vår och höst och byta bränslefilter. Under vintern, då båten ligger still ska tanken antingen vara helt full eller helt tom. I en halvfull tank bildas lätt kondensvatten.

Lufta bränslesystemet
Efter filterbyten och vid bränslestopp behöver de flesta dieselmotorers bränslesystem "luftas". Det här kan vara svårare eller lättare på olika motorer och det här tillhör en av de saker som det är bra om båtägaren har vana vid att göra själv.

Bränsleskydd för dieselmotorer
STA-BIL är ett bränsleskydd som bör blandas i dieseltanken vid varje tankning, och framför allt under vinterförvaringen. STA-BIL skyddar mot oxidation, vattenrelaterade problem (alger mm) och thermal breakdown samt smörjer och rengör bränslesystemet.

Impeller
En båtmotor kyls med sjövatten som pumpas in i en värmeväxlare som kyler motorns kylvatten. I många äldre båtar och i utombordsmotorer får sjövatten gå direkt in i motorns kylkanaler. Det är ett enkelt system men naturligtvis förkortar det motorns livslängd som saltvatten tillåts passera inne i själva motorn. Vanligen pumpas sjövattnet runt av en impellerpump. Impellern är som ett skovelhjul av gummi. En sådan impeller är en förbrukningsvara som någon ombord måste kunna byta. Den kan hålla i fem år eller fem dagar. Den kan alltså gå sönder precis när som helst. I motorns instruktionsbok finns uppgifter om hur en kort daglig inspektion bör se ut för att man ska upptäcka tidiga tecken på problem.


Impellrarna är förbrukningsvaror som kan gå sönder när som helst. Bör alltid finnas i reserv.

Hur ofta ska man göra service på sin båtmotor?
Regelbunden service av motorn är något av det viktigaste underhållsarbeten man ska göra på sin båt. Det är inte antalet gångtimmar under en säsong som avgör om man ska göra motorservice eller inte. Det är alltså viktigt att alltid göra en årlig service för att undvika onödiga driftstopp, onormalt slitage och inte minst för att upptäcka om något behöver bytas eller åtgärdas innan det får större konsekvenser. Den händige kan oftast klara av att göra en service själv. Vi har all utrustning som krävs för att göra service eller motorkonservering. Kom in till någon av våra butiker så hjälper vår kunniga personal med rådgivning och ta fram de produkter som krävs.


Många motortillverkare har färdiga servicesatser som innehåller: 
passande oljefilter, bränslefilter och impeller med packningar. Det är väldigt viktigt att alltid ta reda på vad för motor man har och gärna tillverkningsår när man ska köpa servicesatser. Det är viktigt att man köper rätt.